Viera Palárik Margetová
Ozveny, odkazy
od 20. 1. 2022 do 18.2.2022
Maliarku Vieru Palárik Margetovú najnovšie zaujali írske stredoveké rukopisy, evanjeliáre. Vznikali v 6. až 8. storočí v skriptóriách v Derry, Durrowe, Kellse, Lindisfarne. Historici konštatujú, že írske kláštorné hnutie rozšírilo v západnej Európe umenie s vysokou výtvarnou hodnotou a originalitou, ktorá nemala obdoby. V manuskriptoch je súžitie abstraktného nezobrazujúceho prejavu s realistickým ikonicky zobrazujúcim. Symbolický obraz sveta prepleteným zemských červov a štvornožcov, Kríž ako symbol Stvoriteľa i Syna – Loga. Slovo (Logos), ktoré bolo u Boha a skrze ktoré bolo všetko stvorené. Tolerancia koexistencie zobrazujúceho i nezobrazujúceho. V jednotlivých evanjeliároch symboly s atribútmi evanjelistov vyjadrujú obsahy a zmysel evanjelií.
Matúš uvádza a vypočítava Ježišov rodokmeň, symbolizuje ho znak človeka.
Marek začína evanjelium Jánom Krstiteľom, ktorého hlas bol volajúcim na púšti a ozýval sa ako rev leva preto Marka symbolizuje lev.
Lukáša symbolizuje býk, ten je v Starom zákone hlavná obeť, predznamenáva Kristovu obeť na kríži. Zachariáš, otec Jána Krstiteľa vykonával obetné služby v chráme.
Jána symbolizuje orlica, pretože sa ako orol vzniesol nad jednotlivosti sveta, začal text evanjelia predstavením prvopočiatkov božích zámerov. Predznamenával Nanebovstúpenie.
Evanjelisti odkazujú ľuďom do každodenného života – užívaj rozum, buď silný ako lev, obetuj sa ako býk, vznášaj sa ako orol.
V evanjeliároch je myslenie v obrazoch, skutočnosť uchopená naraz nie rozumovým uvažovaním, uchopenie pravdy prostredníctvom obrazu, znamenia.[4]
Inšpirácia ilumináciami evanjeliárov, uvedomenie si ich výnimočných výtvarných a ideových hodnôt, vznikla prirodzene na doterajšej maliarkinej tvorivej ceste, dopracovala sa ku nej.
Už v prvých stretnutiach s realitou objavuje akoby mimovoľne abstrahované konfigurácie a kompozície autonómnej obrazovej reči, ktorá v rôznych stupňoch čitateľnosti realizuje a usústavňuje vnímanie reality a prekladá ju do jazyka maľby.
Skúsenosti nadobúdala tiež inšpiráciami a parafrázovaním iných výtvarných diel. Počiatočný zámer voľne interpretovať témy a princípy ikonomaľby prerástol a vyzrel v osobitnú autorskú poetiku. V nej maliarka prejavuje vysokú kultúru maľovania v komponovaní, vo vytríbenom autochtónnom kolorizme, v tvarových definíciách, v užívaní všetkých elementov obrazu v nadobúdanej reči znakov.
Manuskripty možno považovať vo veľkej miere za abstraktné umenie. Dominuje v nich špirála a všetky druhy vlnoviek a kriviek pripomínajúce pohyb ruky alebo závity pružného pera. Maliarka oceňuje lineárne osnovy kompozícií, autonómnosť čiary a ďalších skladobných elementov, znakovú artikuláciu figurálnych a zvieracích motívov. Farba hrá v autorkiných interpretáciách iluminácií osobitú úlohu. Je spracúvaná metódou palimpsestu, každé plátno obsahuje viacero farebných vrstiev, opakovane nanášaných a strhávaných. Farebný výraz obrazu je zbavený väzieb na konkrétnosť, často aj na predlohu. Je autochtónny, vznešený. Mnohonásobná zväčšenina kompozície – iluminácia má v skutočnosti 29 x 21 cm, plátno 140 x 120 cm alebo i viac, umožňuje autorke uplatňovať rastrové línie vznikajúce z techniky páuz, perforovaných kartónov používaných pri maľbe fresiek. A tak každý bod plátna, dráhy čiar, pulzujúcich farieb, všetky prvky obrazu majú sviatočný výraz, ktorým odovzdávajú svoj odkaz z hĺbky obrazu.
Ľudovít Hološka
Literatúra:
Jean Lassus: Ranokresťanské a byzantské umenie, Pallas, Bratislava, 1971.
Encyklopedie umění středověku, hlavní vydavatel René Huyghe, Odeon, Praha 1969.
[1] Rudolf Fila: Obrazy, Výstavná sieň Okresné múzeum Nové zámky, 29.9. – 29.10. 1977, katalóg výstavy.
[2] Petr Vaňous: Podmnožina vztahů, SPEKTRUM, Biggbosss, Praha 2020.
[3] Václav Hájek: Učme se Nerozumět, SPEKTRUM, Bigboss, Praha 2020.
[4] Antonín Novák: Vědomí Středověku, Mladá fronta, Praha, 2005.