Viktória Lengyelová

Distance

od 25. 2. 2022 do 25.3.2022

Na čo nám je umeNIE a načo nám je učenie? Nedávno nám galerijná pedagogička usporiadala výstavu v Kunsthalle s názvom: Čím chceš byť, umelec? Od detstva som chcel byť kominárom, kozmonautom, neskôr Picassom, len pedagógom nie – to sa mi aj podarilo. Na vysokej škole výtvarných umení som ako študent neznášal korekcie, moje obrazy asi neboli dosť „pekné“. Klasicizmus a pátos totalitnej kultúry som nenávidel, ale bola mi cudzia aj prvoplánová „interpretácia“ západného umenia.

Z môjho pohľadu obidve strany fungovali na báze kolektivizmu a ja som bol presvedčený, že skutočné umenie je výsostne individuálna činnosť. Vedúcu úlohu strany som neuznával tak isto ako gloriolu vedúceho neoficiálnej skupiny. Jedine knihy ma nesklamali, budoval som sám určitý typ autodidaktického vzdelania, hoci som študoval na dvoch vysokých školách, v Bratislave a v Budapešti. V súčasnosti plánujem veľkú samostatnú výstavu v MUMOK-u, len ešte som nedostal termín…

Stále mladý Rudo Sikora zrazu nemohol už ďalej garantovať v Košiciach. Hľadali, hľadali, kým ma nenašli, ako náhradu – po Slovensku vtedy ešte nebehalo tak veľa profesorov. Zdedil som teda ateliér grafiky a experimentálnej tvorby. Trochu som oprášil pôvodný program, pridal som pár cudzích slov: a hurá na post-modernu!

V tom prostredí sa objavila študentka Viki Lengyelová. Tu prezentovaná sériová práca ešte nikde nebola vystavená. Nevzniklo to na nejaké ateliérové zadanie, ako napr. konceptuálna stratégia, alebo interpretácia Jóskabáčiho alias Joseph Kosuth. Nakoniec samotné dielo ani nevzniklo. Ide o mobilnú – ináč veľmi špekulatívne zostavenú – štruktúru, ktorá bola k dispozícii už dlhšiu dobu a ktorú autorka možno nechcela takto ani inde vystaviť… Postkonceptuálne dielo, v tom zmysle, že koncepcia vznikla takpovediac už po realizácii ako dodatočné pomenovanie – krst, radosť nad novým životom (aby som bol trochu poetický). Predstieraná forma prejavu počíta s určitou anonymitou, veď dnes je ťažké obecenstvo šokovať niečím novým a neobvyklým – v postmodernom polospánku by Duchampa prehliadli, ako sezónnu reklamu… Nejde tu ani o levitovanie medzi vulgárnym a transcendentálnym posolstvom, skôr o niečo už zabudnuté, alebo v súvislosti s tým, čo ešte nevzniklo… Mimikri či projektová konštrukcia proxy vojny medzi holou realitou a umením? Predovšetkým ide o fixáciu situácie, kde usporiadanie jednotlivých komponentov zostáva konštantné, to znamená, že aj v budúcnosti budú reprodukovateľné iba vo vzniknutej forme a v tom istom poradí. Textový odkaz tu nefunguje doslovne, ani symbolicky – výsek z komplexne vybudovanej inej paralelnej štruktúry naznačuje väčšie objavy a súvislosti o vnútornej pravde a intuícii autorky.

 

Peter Rónai, február 2022

 

Viktória Lengyelová

Vzdelanie

2015 – 2021 Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení

Ateliér grafiky a experimentálnej tvorby pod vedením

prof. P. Rónaiho akad. mal.

Kolektívne výstavy

2017 After Life, Nitrianska galéria, Nitra

5×2 Užhorod, Sovine hniezdo, Užhorod, DIG Gallery, Košice

2018 FUTU – Mám 25 a mám plán, Galéria Tabačka, Košice

Skafander, SNM – Spišské múzeum v Levoči, Levoča

TRANSIENTY, EQO, priestor interaktívnej kultúry, Spišský Hrhov

VV VUNU #2, Druhá výročná výstava VUNU, Baťov dom, Košice

2021 Žiadosť o dokonalú bytosť, Galéria Medium, Bratislava

Autorské výstavy

2017 Not so Blank, s Ingrid Kepkovou, Koniareň, Trebišov

Ženy Užhorodu, s Ingrid Kepkovou, Sovine hniezdo, Užhorod

STOCK/before it was cool: Grafika, s Ingrid Kepkovou a Vierou Zubalovou

Wave – centrum nezávislej kultúry, Prešov

2020 Transcend the Spectacle, Liptovská galéria P. M. Bohúňa,

Liptovský Mikuláš

DISTANCE na web mpeg

 

 



Nie je možné pridávať komentáre.